Hamnen öppen för säsongen 2015

Tack alla som var med att öppna hamnen för säsongen. Vi var cirka 45 personer samlade, där många medlemmar representerades av flera familjemedlemmar. Som vanlig kom frågan upp om varför det är samma personer år från år som alltid ställer upp och de som aldrig syns till i hamnen för att hjälpa till. Straffavgift som i andra hamnar fördes på tal, vilket kanske är en väg att få fler att komma, alternativt stärka kassan.

Allt gick bra med öppnandet. Det stora och tunga jobbet i år var att ta i land alla bommar för brygga fem. Vi var oroliga att även den mittersta bryggdelen behöver repareras. Det visade sig dock att så inte är fallet, utan vi fokuserar på den yttre bryggdelen. Bommarna får vara i land tills bryggan är lagad, så att det är lättare för de som skall laga den. Vi träffas igen lördag den 30 maj kl 10:00, för att iordningställa brygga fem.

Brygga fem är således avstängd tills reparation har skett och bommarna är tillbaka lyfta. Vi beklagar detta och ber om överseende. Om det är så att du vill sjösätta nu i maj, kan kanske kontakt med medlem på annan brygga och som inte tänkt sjösätta innan brygga fem är klar, vara en lösning för att låna dennes plats.

Vattnet är också avstängt till vidare, då det är ett läckage under jord, vid brygga fyra. Detta skall lagas under veckan som nu kommer (18-22 maj).

Lite bilder från hamnens öppnande

DSC_3895

En del sjömän ror så att det blir svallvågor i hamnen. Bra med båten med vår fina arbetsbåt.

DSC_3926

Här tar de tunga gardet i för att flytta den utankrade bryggdelen.

DSC_3933

Koppling av bryggdelar kräver händerna i det kalla vattnet och ändock flinkhet med fingrarna.

DSC_3936

Vattenläckage vid brygga fyra påkallade grävning. Ungdomar i hamnen som hjälper till är ett gott tecken på framtida engagemang.

DSC_3954

Nytt vattenutkast ordnades också till nya uppläggningsplatsen, på gamla vagnsparkeringen. Kopplingarna är dock lite tröga.

DSC_3945

Bryggorna ansluts mot land.

DSC_3942

Vaktstugan städas samtidigt som kaffe kokas för fikat.

DSC_3955

Korv grillas….

DSC_3951

och fika intages.

DSC_3948

Vissa av medlemmarna sträcker sig längre  för att få klart hamnen.DSC_3931

Brygga tre är snart ansluten till land.

DSC_3907

Först skall bara fler händer doppas i det kalla vattnet för att ansluta kättingarna.