Vårbrev 2019

Ännu en ny sommarsäsong i hamnen närmar sig. Kan den sett från perspektivet att åka båt bli lika bra som förra sommaren? Vi får se.

Föreningsstämman

Föreningsstämman avlöpte som vanligt bra. I år var det 15 närvarande, inklusive styrelsen, vilket vi som styrelse tycker är för lågt antal. Det är endast 10 % av medlemmarna och vi önskar att fler närvarade.

Förutom de vanliga punkterna så diskuterades våra projekt, där ny vaktstuga och eventuellt kaj/docka står närmast. (Se vidare nedan.) Behovet v nya bryggor diskuterades också.

Vi bifogar dokumenten från stämman HÄR

Ny vaktstuga och docka med kaj

Utvecklingen av hamnen fortsätter enligt plan. Det som står på programmet för 2019 är att projektera för eventuellt ny stuga och byggande av docka med kaj där den nuvarande vaktstugan står. Detta har varit uppe under två år nu, men på grund av avsaknaden av någon eller några som vill ta på sig uppdraget, så har progressen inte varit som tänkt. Styrelsen efterlyser en person eller arbetsgrupp som, likt gruppen för muddringen, förbereder med framtagning av förslag på stuga, inhämtning av offert och undersökning av bygglov. För muddringen fungerade det mycket bra med den arbetsgruppen och vi ser framför oss något liknande för detta uppdrag.

Är du intresserad av att hjälpa till med detta arbete så hör av dig till någon i styrelsen snarast.Styrelsen har begränsad förmåga att driva detta arbete, så finns det ingen arbetsgrupp bestående av medlemmar, så är det stor risk att det inte blir något arbete gjort.

Bilparkering

Hamnplanen är sedan förra sommaren klar med nytt grus. Det som återstår att åtgärda nu i sommar är att få tydlig uppmärkning av parkeringsplatserna för bilar. Var vänligt att se till att ni ställer er på plats mellan de P-märkta stolparna.

Ekonomin i föreningen ser bra ut. Efter den stora investeringen som vi gjorde med muddringen, så stärker vi nu åter vår ekonomiska situation inför de kommande åren.

Vi står också inom kort inför städdag och hamnens öppnande vilket i år blir
lördag 18 maj, kl 10:00 ~13:00.

Som vanliga ska vi förankra bryggorna till land, städa i hamnen, stugan och toaletten. Därtill ska vi som en extrapunkt i år, göra en omförflyttning av hyresplatserna på brygga 5. Detta för att omfördela mindre platser som vi inte har kunna hyra ut tidigare år, till något större platser med efterfrågan. Kassören Kjell Rask förbereder det hela med markering av platserna, samt leder arbetet under städdagen.

Bryggansvariga för 2019 är:

Brygga 1 – Peter Eriksson

Brygga 2 – Per Roslund

Brygga 3 – André Öberg

Brygga 4 – Pontus Johansson

Brygga 5 – <vakant>

Om det är så att ni har saker som måste fixas på er respektive brygga, då ska ni höra av er till ovan bryggansvarige, och så kan ni tillsammans inom brygga sköta om er brygga.

Tidpunkter i hamnen

Agendan för hamnen är som föregående år. Vi har beslutat att fortsätta stänga hamnen andra helgen i oktober istället för tredje som varit tidigare.

Rampen

Vi har nu kört med bom för sjösättningsrampen under sju somrar. Det fungerar i stort bra, dock är det så att bommen många gånger står öppen. Ser ni att bommen är öppen och ingen håller på i närheten med t ex sjösättning, så stäng och lås den. Det visar sig också att koden till bommen verkar sprida sig utanför den krets som betalat för att få sjösätta eller är medlem. Håll koden för er själva är ni snälla.

De som är medlemmar får naturligtvis använda rampen som vanligt. De övriga som vill använda rampen för sjösättning och upptagning får gärna göra så, efter att ha blivit medlem i föreningen, så kallat rampmedlemskap. Detta görs genom att anmäla sig till vakten eller till någon i styrelsen. Pris är SEK 350:- per säsong.

Kod till låset för sommaren 2019 är: 5794

Om man vill sälja sin plats gör man det på den öppna marknaden, d v s man finner sin köpare på lämpligt sätt och gör upp köpet med denne. Anmälan om att man sålt sin plats skall göras till kassören som kommer att uppdatera medlemsregistret och skriva ut nytt andelsbevis. Har man inte meddelat försäljning är man fortsatt medlem och ansvarig för platsen. Säkerställ således att meddelande gått fram.

Påminner även som vanligt om vakten i hamnen. Förra året var det lågt antal som missat sin vakt. Mycket bra! Om man vill leja bort vakten är det viktigt att säkerställa att det är en trovärdig ersättare som tar vakten. Vi i styrelsen tillsammans med andra hamnar i Luleå har en lista på ”kvalitetssäkrade” personer som vi rekommenderar. Vakten till midsommar har vi som tidigare år hyrt in. Missad vakt debiteras enligt föreningsstämman med SEK 1.500:-.

Rekommenderade vakter hittar du HÄR.

Har ni som medlem någon ungdom som gärna vill vara med på listan över rekommenderade vakter, så hör av er till ordförande. Minimiålder är 15 år, och vi gör ett personligt möte i hamnen med alla som finns på listan.

Vakten är mellan 21:00 och 06:00. Nyckel hämtas som vanligt på Coop Bergnäset, och återlämnas i deras brevlåda på baksidan (ej att sammanblanda med pizza-restaurangens brevlåda), alternativt i kassan när de har öppet.

Vaktlistan för 2019 ser du HÄR.

Avslutningsvis önskar vi er en trevlig båtsommar och så syns vi till städdagen och i hamnen under sommaren.

Hälsningar, styrelsen genom

Eder ordförande (matts.rehnstrom@gmail.com)

Ett svar på Vårbrev 2019

1. Medlem Alla skriver:

jag röstar nej till ny vaktstuga